Κυριακή 25 Μαΐου 2014

Ξενάγηση στην Ακρόπολη (Σταμάτης)

   Στις 7 Μαΐου πήγαμε εκδρομή στην Ακρόπολη.
   Η Ακρόπολη είναι το στολίδι της Αθήνας  από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.
   Καθώς ανηφορίζεις τον βράχο της Ακρόπολης συναντάς στα δεξιά σου τον ναό της Αθηνάς Νίκης ή Απτέρου Νίκης. Ο ναός είναι ιωνικού ρυθμού, αμφίπτερος, με τέσσερις κίονες στην ανατολική πλευρά και άλλους τόσους πίσω. Στη ζωφόρο του απεικονίζονται  μια συνέλευση θεών και μάχες μεταξύ Ελλήνων και Βαρβάρων. Ονομάστηκε ναός της Απτέρου Νίκης, γιατί αντίθετα με τη συνήθεια που ήθελε τη Νίκη με φτερά, οι Αθηναίοι "έκοψαν" τα φτερά  της για να μην εγκαταλείψει τον τόπο τους.
   
Περνώντας από τα Προπύλαια, που είναι η είσοδος της Ακρόπολης στα δυτικά, αντιλαμβάνεσαι το μεγαλείο της. Τα Προπύλαια σχεδιάστηκαν από τον Μνησικλή και συνδυάζουν τον ιωνικό και τον δωρικό ρυθμό. Είναι πιθανόν να μην αποπερατώθηκαν ποτέ  γιατί τα εγκαίνιά τους έγιναν βιαστικά , λόγω του Πελοποννησιακού πολέμου. Ένα τμήμα στη βόρεια πλευρά των Προπυλαίων είναι η πινακοθήκη της Αθήνας του 5ου αιώνα  π.Χ.
   Προχωρώντας φτάνεις στο Ερέχθειο, χτισμένο στο σημείο όπου
λατρεύονταν αρχαίες θεότητες. Ο ναός είναι χωρισμένος σε δύο μέρη: το ανατολικό, με κίονες ιωνικού ρυθμού, που ήταν αφιερωμένο στην Αθηνά Πολιάδα και το δυτικό, αφιερωμένο στον Ποσειδώνα-Ερεχθέα, όπου ήταν και η ιερή ελιά της Αθηνάς. Στην νότια πλευρά, βρίσκεις τις Καρυάτιδες, έξι κόρες ντυμένες και στολισμένες εξαιρετικά, με καλάθια στο κεφάλι στολισμένα με ιωνικά σχέδια. Δεν είναι ολόιδιες - έχουν διαφορετικά χτενίσματα και λεπτομέρειες στην εμφάνιση, θυμίζοντας την ομορφιά των κοριτσιών από τις Καρυές της Λακωνίας που ήταν ιέρειες της Άρτεμης.
      Τελευταίος και πιο μεγαλόπρεπος είναι μπροστά σου ο Παρθενώνας που χτίστηκε πάνω στα ερείπια ενός ναού αφιερωμένου στην Αθηνά που καταστράφηκε από τους Πέρσες. Άρχισε  να χτίζεται το 447 π.Χ και ολοκληρώθηκε το 438 π.Χ από τους αρχιτέκτονες Ικτίνο και Καλλικράτη. Τα γλυπτά είναι έργα τοου Φειδία και είναι από Πεντελικό μάρμαρο. Είναι ναός δωρικού ρυθμού, περίπτερος, με 17 κίονες στις μακριές και 8 στις στενές πλευρές. Οι κίονες στηρίζονται απευθείας στη βάση του ναού κι έχουν είκοσι ραβδώσεις. Το περίεργο είναι ότι καμιά πέτρα δεν είναι ίδια με την άλλη και ότι κάθε κίονας "φουσκώνει" λίγο στο μέσο και στενεύει προς την κορυφή. Επίσης οι κίονες κλίνουν προς τα μέσα ενώ το δάπεδο έχει απόκλιση 10 εκατοστών. Έτσι αυτές οι κλίσεις δίνουν κίνηση στο σύνολο και το κάνουν ανθεκτικό στους σεισμούς.
   Στο εσωτερικό του Παρθενώνα, στο σηκό, ήταν το δωδεκάμετρο χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς. Γύρω στον εξωτερικό τοίχο του σηκού υπάρχει η ζωφόρος, στοιχείο ιωνικού ρυθμού, ενώ γύρω στην εξωτερική πλευρά υπάρχουν τρίγλυφα και μετόπες με θέματα από τον Τρωικό πόλεμο, την Κενταυρομαχία, τη Γιγαντομαχία και την Αμαζονομαχία, στοιχεία δωρικού ρυθμού. Το ανατολικό αέτωμα απεικονίζει τη γέννηση της Αθηνάς ενώ το δυτικό τη διαμάχη Αθηνάς - Ποσειδώνα.
 
 Τελειώνοντας την ξενάγηση, νιώθεις θλίψη που μνημεία βρίσκονται σε μουσεία, σε διάφορες φάσεις ανακαίνισης ή δεν υπάρχουν καν. Οργίζεσαι που η ομορφιά κρύβεται πίσω από σκαλωσιές. Εκεί όμως που κάποτε ήταν ο ναός του Δία, τώρα κυματίζει η γαλανόλευκη και μας θυμίζει ότι η Ελλάδα, όπως άλλωστε και η Ακρόπολη, αντέχει σ' όλες τις ταλαιπωρίες.


1 σχόλιο: